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In CPM gibt es zahlreiche Filter Komponenten, welche einen einfachen und gleichzeitig professionellen Filterungsmechanismus für die Betrachter Ihrer Analyse bereitstellen. Es gibt das Suchfeld, die Dropdownliste, den Attributfilter und den Zeitfilter, welche in den folgenden Abschnitten erklärt werden.

Suchfeld

Ein Suchfeld erlaubt es den Verwendern Ihrer Analyse, auf Basis eines eingegebenen Textes Komponenten zu filtern. Sobald Sie das Suchfeld in der Komponentenauswahl ausgewählt haben, werden Sie die Konfiguration wie in Abbildung 3.17 sehen.

Abbildung 3.17: Suchfeldeinstellung

In den Einstellungen müssen Sie die Datenbasis festlegen, anhand welcher gefiltert werden kann. Hierzu können beliebig viele Felder aus der Liste ausgewählt werden. Sobald Werte ins Suchfeld eingegeben werden, werden Sie nur mit den Einträgen verglichen, welche Sie hier auswählen. 

Im Menü werden Sie zwei verschiedene Listen sehen. "Tabelle" enthält eine Liste aller verfügbaren Tabellen aus Ihrer Datensammlung. Die Liste ist abhängig von der Datensammlung, die Sie bei der Erstellung der Analyse ausgewählt haben. Nachdem Sie eine Tabelle ausgewählt haben, sehen Sie auf der rechten Seite eine Liste aller verfügbaren Spalten aus der Tabelle. Um eine Spalte zur Datenbasis Ihres Suchfeldes hinzuzufügen, klicken Sie einfach auf die gewünschte Spalte. Bitte beachten Sie, dass Sie auch mehrere Spalten aus mehreren Tabellen miteinander vergleichen können!

 

Dropdown

Ein Dropdown Feld gibt dem Betrachter Ihrer Analyse die Möglichkeit, Werte anhand einer Dropdownliste zu filtern. Die verfügbaren Werte hängen von der Konfiguration der Dropdown ab. Im Folgenden werden die Konfigurationsoptionen vorgestellt:

Allgemeine Einstellungen
  • Titel: Hier können Sie einen Titel für Ihre Dropdownliste festlegen.
  • Tabelle: Wählen Sie die Tabelle aus, in welcher die gewünschte Spalte, welche in der Dropdown Auswahl auftauchen soll, enthalten ist. Auch hier hängt die Liste der verfügbaren Tabellen von der Datensammlung ab, welche Sie bei der Analyseerstellung konfiguriert haben. Abhängig von Ihrer Auswahl, wird "Feld" automatisch aktualisiert.
  • Feld: Hier werden alle verfügbaren Spalten der Tabelle angezeigt, welche Sie bei "Tabelle" ausgewählt haben. Wählen Sie hier die Spalte aus, welche als Datenbasis für Ihre Dropdownliste fungieren soll. Alle Werte, die die Spalte enthält, werden in der Dropdownauswahl als Filterungsoptionen angezeigt.
  • Filter-Typ: Hier können Sie wählen, nach welchem "Datentyp" Sie filtern möchten. Folgende Auswahlmöglichkeiten stehen zur Verfügung: Datum, Ganzzahl, Kommazahl, Zeichenkette.
  • Selektion: Auch wenn die dynamische Übernahme einer Filterauswahl auf alle Analysekomponenten zu den mächtigsten Funktionen in CPM zählt, kommt es vor, dass man einzelne Komponenten von dieser Auswahl ausschließen möchte. Hierzu wählen Sie "Selektion auf diese Komponente nicht anwenden", somit wird die Komponente unempfänglich für Auswahlen anderer Komponenten. Standardmäßig ist jedoch "Selektion auf diese Komponente anwenden" ausgewählt.  
Filters

In the lower right corner of the Dropdown Filter configuration menu you will find the Filters button.
The Filters button is available in most components and gives you the possibility to define a filter that will be applied only to this component. If you apply a filter, only the data conforming to the filter criteria will be chosen as basis for the component. For the definition, any statement made in PQL Syntax can be used.

Attribute Filter

With the help of Attribute Filters it is possible to set a filter on single columns and limit the range of the values considered for filtering. For columns containing numeric values for example, you can choose to limit results to values greater or lesser than a threshold you define. For string values it is possible to retrieve only results that match the given string value or to invert the filter and retrieve those results that do not match it. The options available for configuring the Attribute Filter will be explained in the following sections.

Configuration Options
  • Data Source: Select the table containing the column you want to use as a basis for the Attribute Filter. Depending on the choice made here, the options available in “Attribute” will adapt. The list of available tables depends on the data cube you chose when creating your analysis document.
  • Attribute: Here, all the columns available within the table you selected in “Data Source” will be listed. Choose the column you want to use as data basis for the Attribute Filter. Depending on the data type of the values stored within the column, the value inserted in “Filtertype” will adapt.
  • Custom Field: Specify a custom filter expression which will be used instead of the selected attribute. Any statement made in PQL Syntax can be used. If no custom filter is specified, the selected attribute will be used instead.
  • Filter Type: Here, the data type of the attribute selected above is shown. Depending on the data type, the operations available will vary. Normally no changes need to be applied to this field.
  • Operation: Choose the operation you want to apply to your selected attribute. Depending on the data type of your attribute, different options are available.
  • Value: This field only appears after you selected an operation. Choose here the value you want to co    mpare the selected attribute against using the operator you specified in the previous field. Depending on the data type of your attribute, indicated in the “Filtertype” field, values need to be given as either numerical, string or data types.
Filters

In the lower right corner of the Attribute Filter configuration menu you will find the Filters button.
The Filters button is available in most components and gives you the possibility to define a filter that will be applied only to this component. If you apply a filter, only the data conforming to the filter criteria will be chosen as basis for the component. For the definition, any statement made in PQL Syntax can be used.

Time Filter

The Time Filter allows users of your analysis to filter data rapidly according to time criteria. The filter will appear in the form of buttons labeled with whatever time aggregation you chose for the filter (e.g. years, quarters, months). An example can be seen in Figure 3.18.

Figure 3.18: Time Filter Appearance in Analysis

Configuration Options
  • Data Source: Select the table containing the column you want to use as a basis for the Time Filter. Depending on the choice made here, the options available in “Column” will adapt. The list of available tables depends on the data cube you chose when creating your analysis document (as explained in Eine Analyse erstellen).
  • Column: Depending on the table you chose as data source, all columns containing date types within that table will be available for selection in this field. Choose the column you want to use as data basis for the Time Filter.
  • Segmentation: Choose the level of aggregation you want to apply to the data. You can choose to aggregate on years, quarters, months, weeks or days.
  • Range Definition: Depending on your selection in “Segmentation” you will need to choose a range for the time values. This will be necessary when segmenting into years, weeks or days.
Filters

In the lower right corner of the Time Filter configuration menu you will find the Filters button.
The Filters button is available in most components and gives you the possibility to define a filter that will be applied only to this component. If you apply a filter, only the data conforming to the filter criteria will be chosen as basis for the component. For the definition, any statement made in PQL Syntax can be used.

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